25 Mar 2012

Mukkadimah...

Assalamualaikum...

Lama sudah saya tak update blog. Walaupun ada banyak masa lapang untuk update, tapi punca lama tak update sebab tak ada idea nak tulis apa!!! haha. memang inilah masalah saya dalam berblogging ni.

Well, macam mana sekali pun kali ni saya dah update sebab saya baru mendapat idea untuk menulis disebabkan baru-baru ini tercetus satu isu yang agak sensitif dan melibatkan semua orang Islam di Malaysia.

Ok, just straight forward, isu itu mengenai Undang-undang Islam, atau yang familiar kita dengar; Hudud. Isu ni bagi saya semakin hangat diperkatakan apabila timbul kes ucapan Mantan PM Malaysia, Dr.M menyatakan bahawa hukum Hudud tidak ada dalam al-Quran. Terus terang saya katakan bahawa antara tokoh yang saya memang respect adalah beliau salah seorangnya, namun tidak bermakna semua idea beliau saya terima. Mungkin beliau masih belum menguasai sepenuhnya tentang undang-undang Islam. Tapi saya masih respect beliau lagi kerana dia mempunyai ilmu dan pelbagai idea yang mantap untuk bangunkan negara.

Oleh sebab itu, saya telah mencari beberapa info mengenai hukum Hudud ini dan tulis entri ni untuk memberi info ringkas supaya kita boleh faham apa yang dimaksudkan dengan Hudud. Sememangnya, hukum Hudud ini tidaklah sekejam mana yang diperkatakan oleh mereka yang menentang hukum Allah ini. Sangat mudah untuk melaksanakan hukum Hudud ini ke atas pesalah, namun Islam begitu teliti dalam meletakkan kesalahan terhadap seseorang. Which mean, kita tidak boleh sewenang-wenangnya meletakkan tuduhan terhadap seseorang berbanding dengan undang-undang sivil yang kita guna sekarang.

Lagipun, undang-undang Islam, especially Hudud ni, kita pernah belajar dalam silibus Pendidikan Islam Tingkatan 4... ke Tingkatan 5? lebih kurang macam tu la.. Tapi yang pasti, kita memang dah belajar tentang hukum Allah ini. Boleh semak semula buku teks PI...

Selain tu, boleh jugak semak terjemahan al-Quran mengenai hukum Hudud ini...

  • Surah al-Maidah, 33- hukuman Muharabah (Rompakan)
  • Surah al-Maidah, 38- hukuman mencuri (potong tangan)
  • Surah al-Maidah, 44- hukum pemimpin tidak melaksanakan Hudud
  • Surah al-Maidah, 45- hukuman Qisas dan hukuman yang tidak dilaksanakan
  • Surah al-Maidah,47-49- hukum rakyat tidak melaksanakan Hudud/ menyokong pemimpin tidak melaksanakan Hudud.
  • Surah al-Maidah, 90- hukum meminum arak/ menyembah berhala (riddah)
  • Surah al-Isra', 32- larangan zina
  • Surah an-Nur, 2- hukuman zina ke atas penzina bukan muhshan
  • Surah an-Nur, 4- hukuman Qazaf (tuduh zina)
  • Surah an-Nisa, 15- hukum zina bagi penzina muhshan
  • Surah al-Hujurat, 9- hukuman bagi baghyun (pemberontak)
ok, nak lebih lanjut mengenai hukum Hudud ni, boleh klik di sini. Bagi kesalahan-kesalahan dalam Hudud, just klik link yang warna biru tu kalau nak tahu maksud, hukum dan cara perlaksanaannya. Sumber dipetik dan diubah suai daripada page KOLEKSI PRINTSCREEN SOAL JAWAB UAI (ORIGINAL). dan dari seorang sahabat dalam FB (lupa nama dia apa) hehe.. wallahualam.

No comments:

Post a Comment