25 Jan 2013

Sanah Helwah, ya Rasulullah!

Assalamualaikum warahmatullahi wabaraktuh...

12 Rabiul Awal adalah hari kelahiran kekasih semua umat Islam yakni Muhammad s.a.w. Sesungguhnya kelahiran baginda merupakan satu titik permulaan sinar gemilang memancar di seluruh dunia pada tika umat berada dalam kejahilan.

Biasanya kalau setiap kali aku dapat free kalendar tahun baru masihi, aku akan check bila tarikh lahir aku. Setiap tahun! Tak disangka-sangka yang 24 Januari ialah tarikh lahir aku jatuh pada 12 Rabiul Awal 1434.

Lazimnya birthday aku jatuh pada hari atau dekat dengan hari Tahun Baru Cina. Haha.. Dulu masa aku kecik-kecik, bila birthday aku ja (yang kena dengan Chinese New Year), aku mesti dapat ang pau dengan oren dari jiran sebelah rumah aku. Hehe.



Mungkin ada hikmah disebalik hari lahir aku dalam Masihi jatuh pada hari Maulidur Rasul. Selama ni aku lalai, leka. Hari ni betul-betul menyedarkan aku yang aku sekarang dah lalai. Astaghfirullah al azim. Aku bukan sempurna, aku bukan solehah. Dah tiba masa untuk kembali recharge menghidupkan sunnah Rasulullah s.a.w. 

Tapi sunnah Rasulullah s.a.w. bukan setakat diamalkan hari ni saja. Mungkin ramai yang masih salah faham dan banyak pendapat mengenai hari memperingati kelahiran Rasul tercinta ni. Walau apapun, bukan setakat hari ni saja kita kena ingat baginda, malah setiap detik kita perlu mengamalkan sunnah baginda selagi mampu. Kasihnya dia kepada kita (yang hidup di akhir zaman) sehingga dalam keadaannya yang sedang menghadapi maut masih menyebut-nyebut umatnya.



Kita tak mungkin dapat membalas jasa baginda yang menyebarkan agama dan ajaran Allah, tapi sebagai umat, kita mesti mengamalkan sunnah, mengambil segala panduannya dan hadiahkan kepada baginda dengan berselawat. Mudah-mudahan, kita semua mendapat syafaat daripadanya... Amin...


P/S: Perasan saja aku ni ingat cuti hari ni sebab birthday aku... Puihh! haha

3 comments:

  1. Cintai dan sentiasa ingati rasul pasti dcintai Allah =)
    slmt hri lahir dan salam maulidur rasul jg ^_^

    ReplyDelete