23 Jan 2013

Tak ada tajuk

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Banyak isu yang diketengahkan kini terutamanya yang berkaitan dengan mahasiswa. Aku agak terasa lah sebab aku golongan mahasiswi kini (hohoho!)

"Hang nak komen pasai Bawani vs. Mdm Sharifah Zohra ka?"

Of kozez no! Isu ni cuma sebagai catalyst aku untuk memberikan pandangan berkaitan dengan politik dan mahasiswa. Lagipun isu ni dah lama, malas nak ulas panjang-panjang. Kalau ye pun, tak salah kan? Hehehehe..

Salah ke mahasiswa bersuara?

Kerja aku bukan nak nilai siapa salah, siapa betul. Cuma ada beberapa aspek yang kita boleh rumuskan tentang kesalahan seseorang supaya kita tak mengulanginya lagi. Contoh yang kita boleh ambil daripada isu macam ni ialah kelupusan adat ketimuran. Pada pengamatan aku dalam video tersebut mungkin orang menganggap cara Bawani dalam menyampaikan hujah adalah salah sebab dia kelihatan terjerit-jerit dan beremosi. Bagi aku pula, orang India memang macam tu dalam menyampaikan hujah (Wait! I'm not a racist!), depa memang lantang dalam menyampaikan hujah. Seriously! Dulu kelas aku ramai orang India memang macam Bawani kalau buat presentation. Mungkin nampak beremosi sikit cara mereka berdua, tapi tu lah hakikat insan bernama wanita. Bertindak mengikut emosi. So, faham-faham la ye? Jangan nak besarkan sangat isu ni, ok?

Well, bukan setakat kes kat UUM je, tapi sebelum-sebelum ni ada isu ludah la, apa lah. Banyak isu sekarang berkaitan dengan mahasiswa. Well, as for me, I assumed it as positive reactions sebab ia menunjukkan bahawa mahasiswa sekarang tidak lagi 'tidur diulit mimpi' dengan hedonisme semata-mata malah mengambil berat lagi dalam hal-hal semasa.

Dalam bersuara, mahasiswa memang ada hak 100% untuk menyuarakan pendapat, hujah dan idea baru. Cuma apa yang aku nampak, mereka tak ada saluran yang benar-benar membenarkan mereka menyampaikannya. Mungkin ada medium, mungkin tak ada. So, mungkin sebab ni kadang-kadang mahasiswa dianggap tidak terpelajar dalam tatacara menyampaikan idea. Konsikuensinya, mahasiswa melakukan sesuatu yang dianggap 'gila' atau 'bodoh' atau 'merapu meraban' apabila mereka bertindak. I guess so. Huhu.

Lalang lagi banyak daripada belalang

Golongan 'Lalang' memang banyak. Ada lalang spesis sangat halus dan hanya mengikut hembusan angin. Ada lalang yang jenis hidup segan, mati tak mau. Dan ada juga lalang yang 'matikan' dirinya sendiri daripada dimakan oleh belalang. (Ok, metafora yang sangat gayat. Hoho). Tapi tu lah hakikatnya. Golongan ni kadang-kadang lagi bahaya daripada golongan yang memperjuangkan sebab mereka akan menyokong apa jua idea yang dirasakan 'betul' tanpa ada sebab yang kukuh. (phheeuuwwwhh!!)

So, kepada lalang-lalang, jangan mudah terpengaruh dengan kata-kata belalang saja, tapi lihat dari segi tindakannya. Kalau ikut 'confident' belalang, memang ke lautlah sebagai rumpai laut pulak. Hoho.

Peneraju yang lebih berpengalaman

Sesiapa sahaja yang dianggap lebih berusia pasti telah merasai pahit manis dan asam garam kehidupan yang memadai. Selalu berlaku perselisihan antara pemuda dan pentua. Tapi itu tak bermakna idea baru tak boleh dijana. Mungkin cara berbeza, tapi kalau bergabung demi kebaikan bersama, Insya Allah. Melatoppp kauu macam Adam & Stacy. Haha.

Yang mentah kalau nak masak kena lah rasa pahit dulu, kan? Tapi jangan takut kerana semua itu akan menjadi manis apabila dirasai oleh semua orang. Kalau pasal hormat, yeeahh.. semua perlu saling hormat menghormati. Tak fair bila sebelah pihak saja yang kena hormat. Tak rugi pun, kan? Dapat pahala lagi. Yang penting dare to dream! Macam video ni.


Video ni ex-bos aku bagi link ni. Dia kata aku kena tengok video ni untuk bagi semangat kat aku memandangkan course aku yang agak mencabar dari segi kritikan. Well, at least membantu aku untuk semangat sikit dalam perjuangan demi kebaikan. (gambatehh...gambateh..!! )

P/S: Ini semua pendapat aku sahaja. Bukan nak mencetuskan hasutan atau apa pun Terlebih terkurang minta tegur dengan cara yang paling manis. Ok?

1 comment:

  1. Rasanya Bawani cuba menyampaikan pendapatnya yg selama ini dipendam tu..cuma si sharifah tu yg xbleh terima kenyataan kot..hehe

    ReplyDelete