1 Jun 2012

Hedonisme VS. Moraliti

Assalamualaikum warahmatullahi wabaraktuh.

Jam menunjukkan pukul 1.00 petang. Aku bersendirian di office. Kebanyakan officemates aku adalah kaum Adam. Mereka sudah pergi meninggalkan office untuk menunaikan solat Jumaat. Sementara menunggu big boss aku datang, aku hanya membuka netbookku. Sunyi. Sepi. Seperti biasa, aku secara automatiknya membuka Facebook tatkala isyarat connection WiFi diterima netbook. Tiada apa-apa yang menarik di News Feed. Sangat boring. Tiada mood juga untuk aku membuka YouTube untuk mendengar lagu. Sangat bosan. Menghadap blog pulak. Lagi hampeh! Aku tak ada benda nak tulis! (kembali ke tab Facebook)

Tiba-tiba, mataku tertancap pada post dari sebuah page. Biasalah, page di Facebook selalu promote blog. (tak perlulah aku mention tajuk blog tu). Errmmm... Hedonisme... semakin ramai manusia menyanjungi ideologi sedemikian. Dasar kemanusiaan dan bina sahsiah dipergunakan untuk melariskan hedonisme. Mengajak manusia terus lalai dan leka. Sehingga ke satu tahap setiap acara atau majlis yang bermanfaat mesti diselitkan dengan hiburan yang 'lagha'.

"Alaa... takkan nak berhibur pun tak boleh? Kita ada life, dude.. Just have fun while we're still alive!"

"Serr... aku minat gila kot dengan Max 24:78910! Bukan senang nak tengok depa mai Malaysia!"

"Pergghhh!! kredit aku punggai habeh! punya dok tolong vote dia tu. Rugi tak vote. Soqa pun sedap. Aku tak mau dia tak menang nanti."

Semakin risau aku dibuatnya. Memikirkan apa lagi yang akan dijunjung oleh anak bangsa terutamanya Melayu Islam di masa hadapan. Quran? Sunnah? Makalah Ilmiah? Fatamorgana duniawi? Setiap hari, saban waktu tiada apa yang membuatkan kita 'kenyang' melainkan dengan hiburan. Lama-kelamaan, kita akan jadi 'obesiti' dengan keseronokan.

Ya, manusia memerlukan hiburan. Manusia perlukan senyum tawa. Manusia yang anti hiburan adalah manusia yang paling gila! Tekanan jiwa tahap infiniti! Keseronokan, memang perkara yang dicari. Buat pengubat duka lara. Tetapi kalau terlalu gembira sampai tak ingat, memang alamat nak berdaftar di Hospital Bahagia Sangat.

"Halamak, hang dok buat seropa macam hang good-good, warak, tak suka hiburan. pooodaaahh!"

Ya, aku memang bukan good-good, aku tak warak, aku suka hiburan. Aku tak perfect. Aku pun sukakan hiburan, drama-drama Melayu, Filem Hollywood, Bollywood, Metal, Hip Hop, Electro, House, Melayu Klasik, Mak Yong, Apsara dan banyak lagi (cukuplah sampai di sini. Nak senaraikan pun memang banyak).  Aku tahu itu semua. Bahkan aku lebih teruk daripada kalian sebab kalian pun tidak akan layan hiburan macam yang aku layan. Aku juga pernah taksub dengan hiburan! Sampai sekarang jiwa rock!!!



"Kalau dah tau teruk, kenapa nak post entri ni?"

Pernah kita terfikir untuk menilai semula sejauh mana tahap hiburan yang kita perlu? Rendah? Sederhana? Tinggi? Overload? Apa mesej yang kita dapat dari hiburan kegemaran kita? Hal ini yang kembali bermain dalam fikiran aku sehingga aku memilih untuk bersederhana. Tak ke mana pun kalau aku taksub terlebih. Aku takkan ditabalkan menjadi kipas-susah-mati Linkin Park, aku takkan menjadi manusia yang boleh hafal semua lirik lagu rap, aku tak mungkin menjadi 'super star' di atas sana.

Aku suka dengar Klasik Nasional FM (Waa... oldies lah sangat!). Memang aku jiwa rock, tapi old school jugak. Lagu-lagu dulu lebih bermesej. Tak payah nak tunggu lagu Nasyid kalau nak nasihat. Ada satu hari di waktu pagi yang hampir nak tengah hari, aku dengar berderet-deret lagu yang diputarkan adalah lagu-lagu 50-60an (of course) yang menyindir nyonya-nyonya (anak gadis) zaman sekarang yang berpakaian ketat, seluar Yankee(pada zaman tu lah), skirt pendek, bersanggul tinggi ala-ala orang putih. Bukan satu lagu, tapi ada hampir 5-6 lagu.Aku pernah cuba Google lirik lagu-lagu tu, tapi search results, hampehhh! Kalau zaman sekarang buat lagu macam tu, confirm kena ban sebab ramai orang terasa. Hoho!!

 Yang kita makin banyak disogokkan melalui hiburan ialah mengenai CINTA. Daripada celik biji mata sampai nak pejam semula hanya nilai itu sahaja kita disuap. Cinta memang membawa banyak erti. Bagus cinta ni. Cintakan Allah, Rasul, Quran, Ibu Bapa, adik-beradik, suami/isteri, anak, haiwan, alam sekitar, etc........... Tapi kalau dah cinta Boyfie / Girlfie berapa peratus input moral value yang kita dapat? Lepas tu, kita pun hanyut dibuai cerita fairy tales yang belum tentu lagi jadi reliti. Macam cerita Cinderella tu. Hanya mengharapkan keajaiban untuk berlaku setelah kita meratapi nasib kita yang kurang bernasib baik dalam hidup  supaya dapat mencapai matlamat hidup. (Masa kecik-kecik pun, aku memang suka berfantasi begitu).

"Kita kan hidup kat Malaysia yang berbilang kaum dan agama. Tak salah kalau kita ada hiburan banyak-banyak pun sebab takkan diorang nak ikut kuliah dan tarbiyah sekali dengan kita sepanjang masa."

Selama ni, hiburan yang terlampau banyak yang kita sering anjurkan akan membawa anak-anak muda mengenali nilai moral, ke? Tidak ada alasan yang macam tu untuk menghalalkan kita berfoya-foya. Semua alasan macam tu seolah-olah nak ambil kesempatan saja. Semakin banyak pulak tempat-tempat macam tu  dibina lagi ada lah. Mungkin tempat-tempat macam tu adalah untuk orang-orang yang tidak mahu mencari ketenangan melainkan keseronokan. Beza wooo dua benda tu. Tak percaya? Buka kamus Dewan Bahasa.

Satu saja yang aku risau. Akibat terlalu lalai dan leka melaloq, akhirnya masyarakat kita akan bertuhankan Hedonisme.

Siapa kata Islam kolot? Sampai tak boleh nak berhibur lansung?


Pada satu hari, ketika Rasulullah sedang berehat di rumahnya, ada seorang arab Badwi yang membuat persembahan dengan tarian di dalam masjid sambil dikelilingi orang ramai. Lalu Rasulullah memanggil Aisyah sambil berkata “Humairah, mahukah engkau melihat persembahan tersebut?” Aisyah gembira dan bersetuju. Lalu baginda bersama Aisyah bersama menonton persembahan arab Badwi tersebut.

Diriwayatkan, Aisyah meletakkan dagunya dibahu Rasulullah dari belakang sambil menonton persembahan tersebut. Hingga pipinya bersentuhan dengan pipi Rasulullah. Setelah beberapa ketika Rasulullah bertanya “Adakah kamu telah selesai?” Aisyah menggelengkan kepalanya. Kemudian selepas beberapa ketika Rasulullah bertanya lagi “Adakah kamu telah puas melihat persembahan itu?” Aisyah masih lagi mahu melihat persembahan tersebut.

Kemudian masuk Umar Al-Khattab ke dalam masjid. Apabila beliau melihat orang Arab Badwi tersebut menari-nari dalam masjid beliau mengambil seketul batu dan mahu balingkan kepada orang tersebut. Lalu Rasulullah menegahnya sambil berkara “Biarkan mereka (orang badwi) Umar. Aku tidak mahu masjid menjadi seperti rumah Yahudi..”


Rasulullah s.a.w. tidak mahu menjadikan peranan masjid sebagai pusat ibadah sahaja seperti mana 'Masjid' orang Yahudi. Sebelum kedatangan Islam lagi sudah ada hiburan. Tokoh-tokoh Islam yang 'superb' seperti Ibn Sina, Ibn Khaldun, Al-Khindi, Al-Farabi, dan seterusnya, mereka adalah antara tokoh musik. Mereka mengkaji dan menyelamatkan segala ilmu pengetahuan yang ketika itu ditinggalkan oleh bangsa Eropah di saat  Zaman Kegelapan muncul.

Islam adalah kolot? 'Shame on you' to Muslims who said Islam is kolot. Sebab orang yang berkata begini adalah manusia yang kolot. Hoho..!

Berhiburlah jika itu yang kita inginkan, tetapi jangan sampai hilang akhlak dan aqidah. Wallahualam.

*P/S: Kadang-kadang kita lebih AMAREKA dari orang America sendiri. Huhuhu.*

3 comments:

  1. assalam....
    hehehe....wah nice entry... hedonisme.... agree with u...islam x kolot...islam ada cara berhibur...cara berhibur yg islam bawa mmg ada...cuma umat islam skg x faham yg bagaimana..

    cuma cara yg berhibur yg bagaimana yg harus diterapkan...sy pun suka juga..tp jgn smpai hiburan tu mnjatuhkan akhlk or akidah sesorang...

    p/s : wah..nama kita sama...faezah kembar heheh... sy pun mcm awk juga..layan je apa jenis hiburan...tp kena berpada2 la hehehe :)

    ReplyDelete
  2. Waalaikummussalam warahmatullah...
    terima kasih kerana sudi ziarah blog yg x seberapa ni... ini bukan sahaja pendapat saya, tapi saya combined kan pendapat2 org lain yang lebih berilmu daripada saya... Islam x halang kita untuk berhibur cuma perlu kena pada tempatnya..

    *Yupz! memang nma kita sama! hehe.. terima kasih sekali lagi sudi jadi follower saya dan saya akan terus support u..! *

    ReplyDelete
  3. nak berhibur boleh tapi jgnlah terlalu over kan. nice entry!

    ReplyDelete