8 Oct 2012

Kelas dah mula!!!

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Haii... lama bebenor Cik Jah ni tak berblogging. Dah lupa daratan ke apa?

Heh! Tak lah.. I sayang U lah Blog. U jangan risau erk? I akan update bila I free... And now I'm FREEE!!!

Adoi... susah jugak kalau blog pun dah start merajuk. Haha. By the way, kali ni aku bukan nak cerita apa sangat. Dah sebulan aku berada di USM tanpa aku sedar. Banyak pengalaman, kawan-kawan, ilmu dan permandangan yang aku dapat sepanjang aku berada di sini.

Aku ditempatkan di Desasiswa Cahaya Gemilang. Sebenarnya aku dah pernah bermalam di sini sebelum ini. Masa tu aku ada seminar yang dianjurkan oleh Perda untuk pelajar-pelajar STPM. Masa tu, aku memang jatuh cinta dengan desa ni. Sebabnya bagi aku biliknya memang selesa. Satu bilik diduduki 2 orang. Mungkin sebab di rumah aku tak ada bilik yang cantik dan selesa macam ni untuk aku study, tapi Alhamdulillah, masih ada ruang untuk aku mempunyai tempat yang selesa macam ni.


Yang bertambah best lagi, roommate aku pulak adalah orang yang aku kenal di dalam FB. Kami kenal sebelum STPM lagi di dalam FB untuk bertukar-tukar soalan percubaan dan past years exam. Tambahan lagi course dia juga sama dengan aku. Pendek kata, dia jugak course-mate aku! Hahaha. Untung..untung... Oh, ya... Nama dia Ain. Mostly, kami banyak berkongsi perkara yang sama. Aku boleh saja nak masuk dengan dia walaupun asalnya bukanlah dari Penang, tapi Pahang. Dia ramah, happy go lucky, tak mudah rasa malu-malu kambing (macam aku malu-malu comel. ahakz!)


Kelas dan kuliah jugak berjalan dengan lancar. Alhmadulillah. Banyak benda yang aku tak tahu, tapi bila belajar banyak input jugak yang aku dapat daripada course ni. Ada juga kesinambungan daripada apa yang pernah aku belajar masa Tingkatan 6 dulu. Aku hanya perlu mantapkan stamina, fizikal, mental dan emosi serta iman. Semua perkara pasti ada kesusahan.

Yang paling best, classmates aku! Memang sempoi habaq hang!!! Depa memang bersemangat dalam productions. Sporting, lawak, havoc memang dapat kat depa. Dan tak pasal-pasal, aku dapat nama baru; Jay. Adoi...Tapi senang jugak nak unite sekali. Maklum la.. Kami 11 orang saja dalam 1 kelas. Masing-masing ada latar belakang dan pengalaman sendiri. Macam ni lah yang aku nak sebab depa boleh share ilmu, pengalaman dan idea yang mantop! Pendek kata, semua memang terbaekkk arr...


Makanan kat kafe pun murah. Aku selalu bajet RM5 setiap hari untuk makan. 1 hari tau, bukan sekali makan. Buat masa sekarang (dengan harapan nak turunkan berat badan). Nasi Kandaq pun ada jugak dalam kampus. Memang lambat lagi la aku nak kurus. Hoho.

Walaupun baru sebulan aku dah mula kelas, tapi aku dapat rasakan jiwa aku semakin pulih. Keyakinan diri aku semakin meningkat (walaupun tak drastik lagi). Aku jumpa dengan pelbagai jenis manusia di sini. Sangat berlainan semasa aku di sekolah dulu. Ada yang muda, tua daripada aku. Ada yang pandai, kreatif, berbakat. Tak kurang jugak ada yang kaki 'kritik'. Haha. Apa-apa sajalah, yang penting, aku dapat belajar untuk mengenali manusia yang pelbagai latar belakang kat sini. Yang paling penting kena sabar dan ikhlas.

Well, aku rasa inilah yang aku perlukan selama ini dalam hidup aku. Mengenangkan semula tempoh perjalanan pembelajaran aku memang aku dapat rasakan kepuasaannya. Semasa di sekolah menengah aku belajar dalam aliran sains tulen. Tingkatan 6 pulak aku ambil aliran sastera. Dan sekarang, ialah seni. Ya.. Seni hiburan.

Some people might think that course aku ni terlalu senang. Yelah, Acting & Directing. Course untuk orang yang tak nak belajar (kata orang lain). Tapi hakikatnya, susah wooo!!! Guna lidah, senang la cakap, tapi kederatnya, aku yang tanggung. Haha. Ikut suka hati komer la nak cakap ape pun, aku dah pekakkan telinga aku dengan tohmahan orang. Seorang daripada pensyarah aku pernah berkata,"Never think about what the others think about you. You are here to RECOVER and DISCOVER yourselves". He's right. Parents aku pun redha dengan apa yang aku buat sekarang, jadi Insya Allah, aku dapat terus berusaha. Yang penting aku yang belajar, kisah hidup dan perasaan aku ada siapa yang tahu? Allah saja yang tahu.

Ok, setakat sini sajalah aku nak berletiaq. Apa-apa pun aku akan cuba menjadi insan yang sebaik mungkin di duniawi dan ukhrawi. Insya Allah. 

3 comments:

  1. untungnya dapat roommate yg dah kenal...senang cket nak sesuaikan diri.gudluck in your future undertaking dear :)

    ReplyDelete
  2. hehehe... tu la... alhamdulillah... thanks a lot!! :D

    ReplyDelete
  3. gudluck kat sana ;)


    p/s: Jom join segment blogwalking nak ? singgah la blog ieyza ye...

    ReplyDelete