25 Dec 2011

Musim PLKN Datang Lagi!!!!


Assalamualaikum… sorry dah lama tak update blog… almaklumlah, sibuk dengan STPM sampai terlupa nak update blog dan terlupa password..!! Fortunately, dapat gak enter setelah beberapa kali trial… Kepada yang pernah membaca blog ni, I’m very2 appreciate lah sebab bagi aku blog aku ni macam boring sikit… hehehe… Well, today aku nak story2 sikit pasal PLKN… Aku dah lama nak tulis pasal PLKN, tapi aku pikir, lebih  elok kalau aku tulis waktu sekarang ni, sebab dah nak dekat dengan tarikh lapor diri bakal-bakal pelatih baru!!! Kepada bakal pelatih baru, tahniah aku ucapkan kerana anda adalah orang yang layak menyertai dan menerima banyak manfaat untuk masa hadapan. Bersyukurlah sebab ramai lagi yang nak join PLKN, tapi tak terpilih. Namun begitu, anda berkelayakan… (wah, skema ayat.. hehehe) Ahhaaa..!! for your information, aku pun sebenarnya bekas pelatih PLKN!! Hehe…

9 sebab utama budak-budak tak nak pergi PLKN


1. Buang masa (sebab nak bekerja, buat lesen, etc...)
2. Jauh dari family, bopren, gepren...
3. Tak tahan lasak
4.Tak cukup makan
5.Kulit yang putih mulus nanti jadi hangit
6.Tak ada kawan
7.Tak boleh ONLINE!!!
8. Rasa tak bebas
9.Takut cacat

Masa aku mula-mula dapat PLKN pun aku rasa macam ni jugak. Tapi aku anggap aku perlu latihkan diri aku untuk hidup susah supaya aku senang di kemudian hari. Jangan manjakan sangat diri tu, kalau tak kita tak boleh nak hadapi dunia baru, I mean kat IPT, Work place and so on.... Tapi jangan risau lah, after PLKN you can feel differences in yourselves even a pieces... Apa yang budak-budak takutkan hangpa tak akan jadi kenyataan. hehe..


Alkisah…
Aku merupakan bekas pelatih PLKN Kumpulan 2 Siri 7 2010(K2S72010) di Kem PLKN White Resort, Balik Pulau, Pulau Pinang. Masa mula-mula aku dapat tahu yang aku terpilih untuk menyertai PLKN, macam-macam perasaan aku. Rasa macam tak mau pergi, nak pergi, sedih, boring, nak enjoy, happy dan sebagainya. Tapi aku pergi gak lah sebab aku tak ada alasan untuk lari dari PLKN. Aku lapor diri di Dewan Millenium, Kepala Batas then aku bertolak ke Balik Pulau.Kami dibahagi kumpulan atau skuadron yang terdiri daripada Hornet, Fulchrum, Sukhoi dan Blackhawk dan aku terpilih untuk masuk ke dalam skuadron Sukhoi. Budak perempuan dipanggil ‘Wirawati’ dan yang lelaki dipanggil ‘Wira’. Jurulatih-jurulatih pula digelar sebagai ‘Cikgu’. Kami dapat baju-baju free tu pada waktu petang selepas pendaftaran. Yang best kami kena bawa baju tidur, dan keperluan-keperluan lain untuk ke kem, yang lain semua pihak kem bagi. Dah la aku tak ada kawan perempuan yang sama sekolah dengan aku, nasib baik aku kenal dengan seorang minah ni, aku panggil Ida. Adalah jugak aku nak buat kawan sebelum aku kenal dengan semua ahli skuadron aku.. huhu..

Banyak pengalaman yang aku tak dapat lupakan sepanjang aku di kem...

Pitam dan Pengsan??!!
Sepanjang hampir 10 tahun aku berkecimpung dalam bidang kawad kaki memang aku tak pernah pengsan. Masa mula latihan dalam pukul 2 lebih, aku memang tak rasa apa pun. Tapi tiba-tiba, aku pitam dan semua pandangan aku jadi gelap. Sedar-sedar, cikgu-cikgu semua kalut angkat aku. Muka aku biru sama colour ngan baju loreng aku (dah macam avatar). Then, aku pun dihantar ke Hospital Balik Pulau. Doctor said that my body was less potassium! Baru aku teringat yang masa tu aku.... errr... paham-paham je la tiap-tiap bulan kan? hehehe... She gave me medicine (potassium) and aku rest dalam Medik selama 1 malam. Cikgu aku cakap masa aku tumbang aku dalam keadaan senang diri lagi! haha, memang setia pada ibu pertiwi! Steady arr!! Pesanan aku ialah nutrient dalam badan kita amat penting untuk kita melakukan aktiviti-aktiviti berat. Nak tahu mana nak dapatkan potassium? Makanlah banyak-banyak pisang dan bayam (my feveret!!!)

Makanan & Minuman
Hangpa jangan risau sebab makan dalam sehari 5-6 kali.. Lauk-lauk memang sedap, rasa macam makanan hostel sekolah aku. Cuma dalam banyak-banyak lauk tu, aku tak suka lauk ikan temenung masak macang (something like that). Kalau turn makan lauk tu, aku makan nasi ngan sayur saja.Kalau lapaq lagi, mini market ada dalam kem..! Semua makanan ringan ada. Kami dulu tiap-tiap malam buat kenduri megi... Dengan cikgu-cikgu pun sekali pernah makan megi skali ngan kami.. haha... Buah pun ada jugak. For vegeterian memang disediakan. Sebut pasal Vege, aku teringat sorang mamat nih. Dia selalu ambil makanan vege. Biasanya yang ambik makanan vege ni non-malay, aku pun agak confius dengan mamat ni, so aku tanya lah member aku apasal dia dok ambik makanan vege sedangkan dia Melayu. Member aku cakap family dia memang tak makan sangat makanan Melayu sebab most of them lebih kepada Western food. OoOooOoO.. baru aku paham.. hehe..

A friend in need, Is a friend indeed!!
Ok, memang aku ni jenis lambat nak beramah mesra dengan orang lain. Member yang aku kenal pun si Ida tu saja. Tapi dalam masa tak sampai 1 minggu, aku dah kenal kawan-kawan aku termasuk Indian and Chinese. Masa mula-mula kenal, semua orang macam pemalu. Ada jugak yang tak fasih cakap Melayu, tapi ada aku kesah? semua tu sekejap saja. Lama-lama, masing-masing dah tunjuk taring la..!! haha.. Macam-macam pe'el yang aku tengok. ada yang baik, ada yang buruk tapi bagi aku masing-masing ada kelebihan. Yang baik kita ikut, yang buruk kita jauhkan tapi jangan lah sampai bermusuh. Semua orang kita kena kawan walaupun dia banyak perangai buruk. Sebagai seorang kawan, sama-samalah bimbing dan bantu kawan kita untuk berubah. Inilah cara aku belajar berkawan dengan semua orang di kem tak kira lelaki, perempuan, agama, bangsa, dan sikap masing-masing.

Giler Duriann!!!
Kem aku memang strategik, dekat ngan dusun durian keliling kami. Haha.. apa lagi? Kebetulan masa  Kumpulan 2 macam kami ni memang musim durian berputik la... Time dah hampir ke penghujung latihan, banyak buah durian gugur di belakang dorm Wira. Geng Skuadron aku ni nakal sikit. Sebelum Maghrib, depa mesti panjat bukit belakang dorm depa kutip durian laa... Aku tak pasti macam mana depa qongkah durian, tapi ada member aku ni pandai bodek depa.. so, Wira pun bagi la sikit durian kat kami.. hehehe.. tapi Akhirnya kantoi suda dengan Cikgu and didenda.. Seminggu lepas tu, pihak kem buat Pesta buah-buahan! Memang aku makan durian tak ingat dunia la.. makan durian dengan pulut dan santan memang sengkak perut la.. hehehe..

Some views around my camp...





Hatta…
Memang penat jalani hidup di kem.. jadual sentiasa padat dengan aktiviti.. tapi kami tak rasa boring dengan aktiviti-aktiviti kem.. bukan setakat tak boring, tapi banyak mengajar kami untuk hadapi hidup pada masa hadapan.. tengoklah jadual kami kat bawah;

Weekdays:
0500-Bangun, mandi, solat Subuh
0630-Phisical Training (senam pagi)
0730-Sarapan pagi (breakfast)
0830-Kelas (CB, Kebudayaan, Kewaganegaraan)
1030-Makan Pagi (Brunch)
1100-Kelas (sambungan…)
1230-Makan Tengah hari
1300-aktiviti kendiri, Solat Zohor
1400-aktiviti fizikal
1630-rehat, minum petang, Solat Asar
1700- physical Traning (PT petang)
1830- Makan Malam
1900-aktiviti kendiri, Solat Maghrib, Solat Isyak, ceramah
2200- Roll Call, Supper
2300-Tidur

Kalau weekends depends on pihak kem nak buat apa.. biasanya pagi ada ceramah atau motivasi, gotong-royong, dan sebagainya.. bagi non-muslim, ada masa diorang akan ke church dan temples.. hari Ahad hari melawat.. so parents boleh melawat anak-anak di kem pada hari Ahad.

Syahadan…
Sepanjang aku di kem, aku memegang jawatan ketua Flait Alpha bagi skuadron Sukhoi.. Ketua Flait ni tugasnya membantu Ketua dan Penolong Skuadron dalam segala hal dari dorm hingga hal ehwal pelatih.. Banyak cabaran dan dugaan aku sebagai ketua yang memegang amanah yang besar dalam menyelesaikan masalah dan mengawal tingkah laku anak-anak buah aku... Tapi aku terima dengan redha dan komited dalam menjalankan tugas yang diberi...

Banyak aktiviti yang aku tak pernah buat sebelum ni, aku buat sepanjang aku di kem.. pengalaman ni aku ambik untuk kegunaan masa depan aku suatu hari nanti...

Kembara halangan. sampai sekarang aku masih tak lepas 'monkey rack' dan 'tarzan swing'.. hehe..

Aktiviti Navigasi. yang ni memang kena banyak guna math dan Geografi. nanti dalam hutan kalau sesat kena pandai buat bearing, ok?

Latihan menembak. part ni aku paling suka sebab tak pernah pegang M16 kot..!!

Pertandingan kawad kaki. Aku mesti join la kalau pasal kawad-kawad ni. memang aku suka berkawad.

Belajar mengenai Kraf hutan. cara untuk survive bila kita dalam hutan.

Khidmat komuniti. Aku tak ada dalam gambar ni sebab aku pergi ke rumah orang-orang tua. Melawat dan tolong kemas rumah.. hehehe


Hari kami dianugerahkan pangkat. Semart tak? hehe..

Malam penghayatan patriotisme.. haha.. yang ni skuadron aku dapat no.2 dalam persembahan malam ni.. tapi memang terbaeekk!! aku puji semua kawan2 aku dalam skuadron SUKHOI..

(Tepuk2 Sayang!!) Antara babak2 dalam kelas CB.. haha.. apek ni kami panggil dia Hopper.. tak tahu lah sebab apa, tapi dia memang happy go lucky punya orang.. aku tak pernah jumpa apek yg sporting cam dia ni.. hehehe..

Walaupun kami berbeza skuadron, tapi kami masih satu hati!! yeeaahh!!

PLKN pun ajar Juggling, taw?? haha.. aku sampai tahap 7 atau 8 kot.. hehe..

antara mamat2 yang 'hot' di pasaran.. (ooppss.. dalam kem sja..)


Cikgu2 yg sporting... siapa cakap jurulatih PLKN garang2.. haha.. nista semua itu!


suasana dalam kelas CB (character building)..Still belajar buat kolaj... huhu.. kolaj impian kami..
Majlis penghayatan sastera.. aku lupa dah tajuk apa entah.. hehe

Acara Tamat Latihan K2S72010..sedih saja bunyi.. tapi memang sedih pun!!!

Malam terakhir. Kami terpaksa menyerahkan pangkat. yang ni lagi feel!!! minah depan Komanden tu la ketua skuadron Sukhoi, Umie.. hehe..

inilah panji kami. Panji Sukhoi!!

Panji-panji Skuadron K2S72010

fuhhh!!! semart!!! barisan wira dan wirawati Sukhoi K2S72010



Another view at PLKN White Resort. amacam??



Rasa macam dok kat resort, kan? tapi ni kem laa...
Sebenarnya, banyak lagi aku nak letak gambar, tapi setakat ini saja yang aku mampu, almaklumlah, sepanjang ada kat dalam kem ni tak boleh bawak kamera. Tak banyak sangat lah gambar yang ada, kan. 

Di sini lah aku mengenal erti persahabatan, komited, disiplin, kerjasama, perpaduan dan sebagainya. Aku mula dapat mengawal diri aku dalam melakukan segala benda. Aku mula sedar bahawa aku sememangnya individu yang MERDEKA, tetapi tak bermakna aku BEBAS melakukan segala perbuatan sesuka hati aku. Aku bersyukur sebab aku layak menyertai latihan di sini. Macam-macam ragam dan pe'el kawan-kawan aku dari bangsa Melayu, Cina, India, Siam, Sikh. Dari Perak,Pulau Pinang, dan Kedah kami datang. Terima kasih yang tak terhingga kepada semua cikgu-cikgu yang banyak membantu kami menjadi insan yang proaktif dan berakhlak. Di sini lah bermulanya kisah keyakinan diri aku semakin meningkat. Biasanya aku ni merendah diri dan pemalu yang teramat sangat! Tapi di kem ini, aku mampu berdikari!

Mula- mula, aku memang rasa berat hati nak join PLKN. Nak tinggalkan family aku. Tapi setelah 2 bulan setengah aku di kem, rasa berat hati pulak nak balik rumah! hahaha.. Semua kawan-kawan aku menangis dan yang paling wajib adalah tukar-tukar nombor phone. Kalau yang ada Facebook tu advance la sikit, kan. hehehe...

haha.. muka hitam abeh!! ni hari kami nak balik bertolak ke rumah... (dari kiri: Ida, Fatin, Aku!!)



Kebaikan kepada Pelatih PLKN

  1.  Dapat banyak Ilmu yang orang lain takkan dapat dengan mudah
  2.  Sijil PLKN memang amat penting dan berguna apabila anda di IPT nanti, just wait and see....
  3.  Dapat ramai kawan baru (Bopren and gepren baru pun ramai.. hehehe)
  4.  Dapat belajar budaya orang lain, memahami orang lain dan berkomunikasi dengan orang lain
  5.  Of course la dapat elaun RM450!! ok la kan?
  6.  Mengukuhkan jati diri dan semangat patriotik belia Malaysia
  7.  Banyak pengetahuan dan ilmu yang berguna kepada pelajar yang ingin menyambung pelajaran ke Tingkatan 6, IPT dan sebagainya.
  8. Dapat peluang untuk melakukan Khidmat Komuniti seperti gotong-royong, derma darah dan sebagainya.
  9. Belajar mengawal perbelanjaan dan kewangan keluarga
  10. Belajar mengawal perasaan GERAMJI
  11. Mengenal dan menilai potensi diri sendiri (dalam kelas CB)
  12. Dapat belajar TTS (tempur tanpa senjata)

Banyak lagi la yang pelatih boleh dapat. Ni aku bagi secara roughly. Bila hangpa dah pi sendiri hangpa akan nampak lagi banyak kebaikan. Alhamdulillah, setakat ni, aku tak cacat, tak kebulur, putih kembali, ada ramai kawan, dan semakin tahan lasak.. so, all fake reasons yang hangpa tak mau pi sangat tu hanyalah khayalan dan fiktif belaka! Trust me!!!!

Aku harap entri kali ni dapat menyuntik semangat bakal-bakal pelatih kem PLKN dari masa ke masa akan datang. Jangan dengar sangat khabar-khabar angin dari orang yang tak pernah join PLKN. Depa tu jealous sebab tak boleh join. Kalau nak tahu pasal PLKN ni, tanyalah dengan orang yang lebih pengalaman dalam PLKN, ok.? Aku pun mendoakan supaya adik aku, Muhammad Fakhrul Khalid senang menghadapi latihan di Kem Rimba Takwa di Sik, Kedah.. Amin..

Wallahualam..

4 comments:

  1. salam kak..saya budak lepasan spm 2016..result pun math paling menghampakan..bila saya cri kat google syarat kelayakan kemasukan ke ipt..math yg diorang cri..sedih bercampur hiba..bila saya bca entry akak pasal kebaikan pelatih plkn..saya ada perasan yang sijil plkn penting..saya rasa bertuah sngat sbb tahun ni saya pelatih sukarela..tpi saya konfius..nnti klau kita nk smbung ipt..kita kna mohon lah ye?..

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. akak dgn sijil plkn boleh msuk tak askar?. alaaa ade jugak ke derma darah memang takut laaaa nk derma. aduhhh.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pasti la pulak, dik. Dah lama akak tak update tentang military. Bayam tu sayur dik. Huhu

      Delete